Få flere frivillige II: Gør tjansen konkret

Jeg har tidligere skrevet dette blogindlæg om at få flere frivillige. Men det naturligvis et kompliceret emne, som jeg vil vende tilbage til flere gange.

Slip ildsjælene løs!

Denne gang handler det op at gøre det frivillige arbejde konkret. Jeg blev meget inspireret til at skrive det, da jeg var til en fremragende konference med titlen: ”Slip ildsjælene løs!”. Den blev afholdt af Realdania med Bygningsarv som arrangør. De samlede et imponerende antal på 200 mennesker, der alle brugte dagen på spændende oplæg og diskussioner med begrebet ildsjæl som udgangspunkt. Samtidig blev publikationen ”Byggeriets ildsjæle – når lysten driver værket” offentliggjort. Se hvem oplægsholderne var nederst i blogindlægget.

Derfor skal det være konkret

Tilbage til det at gøre det frivillige arbejde konkret. Det var i flere undersøgelser påvist, at frivillige i høj grad bevæger sig fra at være optaget af en særlig moral eller et overordnet ønske for samfundet til nu at have fokus på den konkrete interesse eller aktivitet. Kort sagt går bevægelsen fra moral til aktivitet.

Det kan for eksempel være svært at skaffe frivillige, hvis man efterspørger, om der i lokalområdet findes nogen, der gerne vil hjælpe med at skabe lokal identitet. Det er for abstrakt. Men hvis man finder en afholdt bygning, som er truet af forfald og evt. nedrivning, vil mange gerne hjælpe med at sætte den i stand. (Konferencen havde jo fokus på vores bygningsarv).

Men det samme kan gælde for mange andre områder. Søger man frivillige til et børneudvalg i boligforeningen, er det for diffust. Spørger man i stedet bestemte personer, om de vil lave kage til fastelavnsfesten, vil man opleve interesse og få flere med.

Den indforståede fare

Et af problemerne er, at man som arrangør og søgende efter frivillige synes, at opgaven ER konkret. Man kan jo sagtens nedbryde den overordnede opgave in mindre, konkrete dele i sit hoved. Men det kan de evt. frivillige ikke. De begynder ikke at tage stilling til, om forældrefrivillighed i fodboldklubben betyder, at man skal vaske trøjer hver syvende uge eller hjælpe til med at købe ind til sommerfesten. Derfor bør man som søgende efter frivillige gøre det så klart som muligt:

  • Hvad opgaverne indebærer
  • Hvornår de skal laves
  • Hvor ofte de skal laves
  • Hvor lang tid de tager
  • Hvem de skal henvende sig til

Da andre i højere grad blev frivillige af overordnede moralske årsager, var det vigtigere at forklare, hvorfor man skulle være frivillig. Man appellerede til samfundssind, at hjælpe næsten eller at støtte lokaldemokratiet. Det er der slet ikke noget i vejen med at gøre på længere sigt, men begynder man at gøre det fra starten, vil man ofte skræmme andre væk. Det lyder for uoverskueligt i den travle hverdag.

Men skal man have andre med i foreningen, til arrangementet eller i projektet, så start med det konkrete.

Jeg vil i fremtidige blogindlæg af og til fokusere mere på det med at få flere frivillige. Så hvis du har spørgsmål, gode erfaringer eller idéer, så skriv dem endelig herunder eller kontakt mig.

Som lovet er her listen over oplægsholdere på nævnte konfernece:

Thomas Martinsen, direktør, Bygningsarv.

Bjarne Ibsen, professor, Syddansk Universitet

Kirstine Cool, projektleder, Bygningsarv

Melissa Strauss, Heritage Lottery Fund

Helle Reedtz-Thott, direktør, Gavnø-Fonden

Du kan hente programmet, oplægsholdernes slides osv. her.

Skriv en kommentar