Social kapital

I dette foredrag sætter jeg fokus på social kapital. Hvad er det, hvordan arbejder offentlige og private virksomheder effektivt med begrebet? Hvad har social kapital af konsekvenser for ledere og medarbejdere og hvilke økonomiske, sociale og menneskelige konsekvenser tænkes social kapital at have for en arbejdsplads?

I en tid hvor der er stor fokus på øget produktivitet og hvor indtjeningen er presset, kan medarbejdertrivslen meget nemt få et sekundært fokus. I arbejdet med social kapital accepterer man, at virksomhedens økonomiske interesser skal gå i takt med medarbejdernes trivsel – begge dele skal udvikle sig positivt. Selv i de mest hektiske perioder skal medarbejderen have indflydelse på sit arbejde og til enhver tid kunne se meningen med dette. Produktivitet må ikke føre til at ledere og medarbejdere taber overblikket og bliver behandlet uretfærdigt i forhold til f.eks. arbejdstider, belønning og kompetencer.

Nøgleord i social kapital er tillid, samarbejde og retfærdighed. Social kapital skal i de fleste tilfælde gradbøjes efter den kultur der hersker i en organisation. En offentlig virksomhed må nødvendigvis arbejde anderledes med social kapital end en privat virksomhed – ligesom en virksomhed med mange funktionærer skal have et andet fokus end produktionsvirksomheden skal have.

I foredraget belyser jeg disse nøgleområder med både den nyeste teori, best practise, faldgruber og egne erfaringer med området.

Foredraget kan også holdes som workshop og heldagskursus.

Vil du vide mere, kan du kontakte Athenas på 35 11 21 31.