Hvordan får du en god start på dagen?

Der skal mange ingredienser til for at skabe et godt resultat i løbet af dagen. For mig er to af de vigtigste ingredienser fokus og energi. Og jeg er vist ikke den eneste, der gang på gang oplever, at dagens start hænger nøje sammen med dagens forløb. Eller kort sagt: en god morgen lig med en god dag. Men hvordan skaber man så den gode start?

Sammenskuds-buffet

Selvfølgelig er den gode start på dagen for mig ikke det samme som for dig. Derfor tænker jeg mere dette blogindlæg som en sammenskuds-buffet, hvor jeg selv smider nogle retter på bordet, og hvor du er velkommen til at gøre det samme. Jeg er naturligvis helt klar over, at vi også alle sammen har forskellige forudsætninger om morgenen; fx har jeg ikke børn, mens andre har syv.

Men her følger de valg, jeg har taget for at skabe mig en god dag.

Forberedelsen

Da jeg Googlede lidt rundt for at få inspiration til blogindlægget, fandt jeg frem til dette brevkassesvar, der netop handler om den gode start på dagen. Svaret fokuserer på, at forberedelsen er vigtigt, hvilket jeg i hvert fald selv har svært ved at glemme. Aftenen før ved jeg jo udmærket godt, hvad jeg skal lave dagen efter, så det er bestemt muligt at pakke, lægge klar, smøre eller hvad der nu altid kommer som en overraskelse, når vækkeuret ringer.

Opvågningen

Apropos vækkeuret er der jo også mange tekniske muligheder. Nogle vågner til telefonen, der bipper, andre skal have en særlig lyslampe, mens nogle helt andre har et puslespil, der springer ud af en kasse, som først stopper med at ringe, når man har samlet puslespillet.

Jeg er selv så privilegeret, at jeg sjældent har morgenmøder, hvilket betyder, at jeg ofte vågner, når min krop ikke vil sove mere. Det kan så betyde, at jeg kommer en time senere i gang, men jeg er sikker på, at den gode søvn gør mig mere effektiv.

Fasen lige efter opvågningen kan også bruges konstruktivt. For nyligt hørte jeg et podcast med en amerikaner, der bruger de første par minutter på en øvelse, hvor han tænker på to personer, dagen før har hjulpet ham i retningen af de mål, han har sat sig. Han tænker over, hvad de gjorde, og hvad deres motiver var for at hjælpe ham. Og så tænker han på, hvad han kan gøre i dag for at få andre til at hjælpe sig – og hvordan han kan hjælpe andre.

Den fremragende foredragsholder m.m. Roxana Kia fortæller i dette interview med den lige så fremragende Helle Solvang, hvordan hun ”stemmer” sit sind om morgenen.  Denne proces starter allerede i sengen, hvor hun ud ad loftsvinduet kan se flot træ og værdsætter dets skønhed. Hun kværner blandt andet også kaffe – ikke fordi hun drikker det, men fordi hun nyder duften.

Maden

Jeg drikker heller ikke kaffe, selvom jeg er vild med smagen. Jeg får ofte at vide, at jeg har ”et højt energiniveau, så jeg må drikke meget kaffe eller koffeinsodavand”. Men jeg tror faktisk, at jeg har en høj energi, FORDI jeg ikke drikker kaffe, for at holde min krop kunstigt vågen.  Engang drak jeg kaffe hele tiden, og jeg kunne mærke, hvordan hele dagen er en rutchebanetur i høj og lav energi – og humøret følger samme rytme.

Lige for tiden består min morgenmad af en smoothie lavet af en banan, frosne blåbær, et par isterninger, havregryn og yoghurt. Havregrynene er en nøgleingrediens, fordi de mætter og er med til at skabe et stabilt blodsukker frem mod frokosten. Og så er det ikke mindst både super velsmagende og hurtigt at lave. Hvis du har andre tips til den gode morgenmad, lytter jeg gerne.

Medierne

Allerede fra morgenstunden kappes medierne om vores opmærksomhed. Jeg har tidligere haft en vane, hvor jeg bare tændte for tv’et og så ”Godmorgen Danmark”, fordi det var let. Man bruger en times tid på at høre de samme nyheder, se på værter der morer sig med hinanden, og så er der små, bløde historier – ofte om noget, der bliver sendt i tv senere på dagen. Programmet glider om muligt endnu lettere ned end en smoothie. Men det giver ingen næring.

Jeg får ikke pirret min nysgerrighed eller bliver inspireret til noget som helst – andet end at blive ved med at se tv. Derfor er jeg begyndt at holde Børsen. Det ligger der nu ikke noget særligt politisk eller branchemæssigt i, men det er den avis, jeg i udgangspunktet forstår mindst af. Derfor kommer de små grå på arbejde, og det virker godt for mig. Jeg bliver selvfølgelig også ofte opmærksom på tendenser og muligheder, som giver mig idéer, jeg kan arbejde videre på. Men sidstnævnte vil de fleste andre aviser nok også kunne tilbyde.

For så vidt muligt undgår jeg at tjekke mails osv. om morgenen, for så begynder jeg allerede at forholde mig til nogle ting, hvor jeg ikke selv kan kontrollere min energi og mit humør. Jeg er ikke helt klar til det endnu.

Martin Thorborg gør blandt andet det, at han går på Twitter hver morgen.  På Twitter kan man selv vælge, hvem man ”følger”, og så er man netop også med til at påvirke de indtryk, man får.

Motionen

Jeg er sikker på, at motion hver morgen er den vigtigste forudsætning for at få en god dag, men jeg er bare for doven til det endnu. Det arbejdes der på. Indtil videre tager jeg trappen i stedet for elevatoren, når jeg skal hente avisen (jeg bor på fjerde sal).

Næste udviklingstrin for mig er at lave egentlige udstrækninger og få kroppen i gang. Denne video skulle på ti minutter give alt det, man har brug for om morgenen.

Transporten

De flest af os skal transportere kroppen et sted hen om morgenen. Udover at have min egen virksomhed har jeg et job 40 kilometer fra hjemmet flere dagen om ugen. Det giver mig ca. 1½ time om dagen (afsted og retur), som bruges på transport. Jeg er rigtig glad for den tid, for så kommer jeg virkelig i den stemning, som dagen kræver.

Oftest hører jeg podcasts fra DR P1. Det kan fx være ”Vita”, når jeg vil inspireres, ”Mads og monopolet” når jeg vil grine og ”Café Hack”, hvis jeg gerne vil fordybe mig lidt. Skal jeg tænke egne tanker er det bare musik eller ingenting.

Så er jeg klar

Jeg er som regel i gang med arbejdet, når klokken er mellem 8.30 og 9.00. Og på grund af en hidtil god morgen, har jeg masser af energi og fokus til at bruge dagen fornuftigt og konstruktivt. Selvfølgelig har jeg også nået at gå i bad osv. og kysse min kone godmorgen og farvel indtil flere gange.

En af mine kolleger kalder mig ”verdens mest rolige mand”, fordi jeg har et job, der ofte kan få os op i det  mørkerøde felt. Dog har jeg aldrig vredesudbrud. Men min egen oplevelse er, at jeg ikke er skabt mere rolig end alle andre – jeg har bare fundet en god rytme, hvor jeg er i balance og har fokus og energi. Og den proces starter, når jeg vågner.

Hvis du har erfaringer, gode tips og tricks må du meget gerne skrive dem nedenstående.

Kommentarer

Jørgen Olsen siger:
23. October, 2011 at 15:25

Noget jeg ved er at hvis man vågner før man lige havde planlagt, – så er det tåbeligt at lægge sig til at sove igen, bare fordi man kan.
Hver eneste gang ender man med at være endnu mere træt når man vågner – efter at have fået ekstra søvn ! Don’t do it ! ;-)

Den med kaffen køber jeg også… jeg har efter nogle års misbrug fundet ud af at kaffe ikke giver energi – den tager energi.

Og så har mange mennesker, incl jeg selv i mange år, overset vigtigheden af et solidt morgenmåltid. Det er også en af de værste fodfejl.

Jeg kunne aldrig drømme om at tænde for fjerneren om morgenen, – og plejer egentlig ikke at gøre andet end at hoppe i bad og skynde mig videre til metroen for så at tilberede noget biksemad på min arbejdsplads en halv time senere.
Men jeg må da indrømme at jeg ved læsning af dette blog-indlæg er blevet fristet til at abonnere på børsen og prøve lykken med en ny rytme.

Thomas siger:
3. February, 2014 at 10:53

Det kan bare være så fristende at blive liggende i sengen, når man vågner, men det er bestemt en dejlig ting at gøre.

Rasmus siger:
3. November, 2014 at 22:37

Først vil jeg sige, at jeg kun lige her til aften har læst blogindslaget. Der er sikkert ingen der hører det, men jeg har lyst til at fortælle, hvordan mine morgenvaner har ændret sig fra det gode, til det mindre gode, til det katastrofale. Og hvor mange ting en dårlig morgen påvirker. (Det bliver nok lidt langt, og der er nok ingen der læser det, men vil alligevel skrive det… aner ikke hvorfor…)


Og jeg er helt 100 % overbevist om, at det har noget at gøre med mine søvnvaner.

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har været morgenmenneske. Jeg er for det meste blevet vækket af mine forældre, da jeg var barn, og derefter fået morgenmad, taget i skole, og haft en skoledag, der på mange måder var normal, og også meget givende for min læring.

Nu går jeg på universitetet, bor ude og burde umiddelbart være det, der kaldes selvstyrende.
Jeg burde have styr på mit liv – men det har jeg ikke.

Mine morgener er måske atypiske, måske typiske, alt afhængig af hvordan man ser på det, og MEGET forskellige.

Jeg har siden 3. klasse drukket kaffe. Med mælk og sukker. Nu er det dog kun en enkelt teske, der skal til, for at jeg drikker kaffe. Og jeg kan drikke det uden sukker, men vælger at lade være, fordi det smager bedre.

Jeg har ikke spist morgenmad siden slutningen af folkeskolen. Der brugte jeg min løn fra den lokale brugs til at købe juice, rundstykker, pølsehorn, – you name it, i cafeteriaet. Men fik gode karakterer.

Det blev ikke bedre i gymnasiet, der var jeg altid søvnig og faldt i søvn i timerne, fordi jeg var sent oppe, og fordi jeg faktisk stadig blev vækket hjemme, så jeg kunne nå at komme med bussen, ellers nåede jeg det simpelthen ikke. Fik kun middelgode karakterer.

Nu går jeg som sagt på universitetet, og det har været en omvæltning, helt vild omvæltning for mig, mht. det at stå op om morgenen. Der gik ikke lang tid før jeg fandt ud af, at studiet var frihed under ansvar. Og jeg tog måske friheden meget bogstaveligt. Jeg var inde i mange dårlige perioder, også med kærester osv., som bare ikke kørte. Min interesse for studiet har været høj lige siden jeg startede, men jeg har ikke kunnet stå op til de tidlige timer. Jo i starten af semestrene, men ikke efter. Mine karakterer er kun lige bestået eller ikke bestået og måttet gå til adskillige re-eksamener.

Nu står jeg i den situation, at jeg tager 2 valgfag + et fag jeg har haft i 2 år i streg, fordi det er meget svært og fordi underviseren er svær at forstå. Plus så startede faget i den periode i mit liv, hvor jeg havde mange ting at deale med, så har været til hele 3 eksamener. Dumpet alle tre.

Og jeg er helt 100 % overbevist om, at det har noget at gøre med mine søvnvaner. Jeg har gået sent i seng, og stået op aaaalt for sent, så timerne var overstået da jeg vågnede. Det har stået på i rigtig lang tid nu. Og for at være ærlig, så er jeg træt af mig selv, jeg er træt af at jeg ikke har fundet en metode endnu, hvorpå jeg kan komme ordentligt op om morgenen.

Jeg søger desperat efter en måde, hvorpå jeg kan vågne ordentligt, få spist morgenmad, få motiveret min hjerne. (Fordi min hjerne fejler ingenting; når jeg deltager i timerne er jeg glad for mit studie, de gange timerne ligger sent nok, eller jeg på mirakuløs vis får hevet mig selv ud af drømmesengen…)

Jeg ville ønske at jeg kunne få dit søvn/morgen-mønster inkorporeret i min dagligdag. Det ville gøre det hele så meget nemmere! Og jeg tror det ville give mig et ordentligt / respektabelt liv tilbage igen. Hvis ikke, er jeg sku bange for at jeg må droppe ud af uddannelsen, fordi jeg ikke ville kunne være mig selv bekendt kun at gøre det halvt, eller kvart, så godt som jeg egentlig kan!!!

Så jeg spørger bare: Hvordan vænner jeg min situation, og får en god morgenrutine? Det kan jeg ikke selv… Jeg har virkelig prøvet. Hjælp. Jeg kan virkelig ikke vænne det selv, og mine venner siger jeg bare skal tage mig sammen, men det kan jeg ikke. Tror ikke de tager min situation seriøst. Eller også er jeg bare for doven, som jeg kan fornemme på dem, de syntes jeg er. Det er for mig ligegyldigt. Jeg vil bare være den gamle Rasmus igen – ham der tager sit liv seriøst. Så begynder folk nok også at tage mig mere seriøst.

Hvis du har læst alt dette, er jeg bare glad for at du har gidet at læse det. Det betyder meget. Hvis du kan hjælpe mig, vil det betyde alverden for mig!

admin siger:
4. November, 2014 at 09:08

Hej Rasmus,
Mange tak for, at du deler en historie, som jeg er sikker på, at du ikke er ene om.

Jeg får mange tanker, når jeg læser om din situation, og jeg vil faktisk begrænse mig meget, da for mange muligheder ofte gør, at det bliver sværere at vælge, hvad man så skal gøre.

Jeg læser din besked, som om hele “hjernedelen” fylder meget for dig. “At man skal tage sig sammen”, “at man er doven” osv. Men faktisk tror jeg, at det i dit tilfælde handler meget mere om kroppen. Det er den, der har brug for søvnen.

Hvordan hjælper man så sin krop til at sove? Jeg vil nøjes med tre råd, så kan vi altid tage flere senere.

1: Drop al kaffe, energidrik osv. Du snyder din krop fuldstændigt, og du kommer helt ud af “sync” ift at lytte til, hvornår kroppen mener, at du har brug for søvn. Jeg elsker selv kaffe, men hvis jeg drikker bare én kop i løbet af dagen, så kan jeg med garanti ikke sove. Og hvis man drikker kaffe for at holde sig vågen, så er det jo ganske klart, at man heller ikke kan sove. Det kræver måske lidt afvænning, og i den periode kan du evt. skifte til koffeinfri. Men siger din krop, at den skal sove, så er det bedre med søvn, end en kop kaffe, der generelt bare beder kroppen om at holde kæft.

2: Få gang i kroppen. Den er lavet til at blive brugt. Det kan lyde paradoksalt, at man skal bruge energi for at få energi, men det er nu engang sådan vi hænger sammen. Dovenskab avler bare mere dovenskab. Det kan gøres på et utal af måder – gør det, du synes er sjovt.

3: Gør det klart for dig selv, hvad du vil bruge den nye energi på. Motivation skal komme indefra, og den fungerer bedst, når den er i retningen mod noget, vi gerne vil – og altså ikke en flugt. Du skal ikke tænke “jeg vil ikke være doven”, men fx “jeg vil bestå min eksamen, have et godt job, være gladere, mere givende” osv. Hvad er det virkeligt, du vil? Når du finder ud af det, så skal du tænke på det, hver gang du får lyst til at drikke kaffe eller blive liggende i sengen.

Tag dig selv og dit liv så alvorligt, at det er værd at stå tidligt op til – hver dag. Det er jeg sikker på, at du kan. Du skal bare ud af vanerne.

Hvis du vil finde noget inspiration, så kan du kigge forbi http://www.successomvoksen.dk. Her kan du downloade en gratis lydbog, som jeg har skrevet til 15-30-årige. Dog har mange ældre end det også kunne bruge den. Jeg tror, at der er vil være noget i den, der fanger dig. Du kan også låne den på biblioteket eller købe den i papirform her http://www.findbog.dk/products/fa-succes-som-voksen-for-unge-der-vil-have-glaede-fremgang-og-gore-en-forskel

Hold mig endelig opdateret og fod fornøjelse med det :-)

Skriv en kommentar