Hvis din krop var din chef, var du så blevet fyret?

To af landets bedste foredragsholdere, nemlig Chris McDonald og Christian Bitz, fortæller os, at vi skal spise sundt og dyrke motion. Jeg er sikker på, at deres publikum hver eneste gang ved det, inden de hører foredraget. Men alligevel har vi brug for dem til at inspirere os, for vi kan ganske enkelt ikke selv finde ud af at motivere os til sunde vaner.

Det gælder også der, hvor vi tilbringer det meste af livet, nemlig i vores arbejdsliv. Det er vigtigt, at vi er fagligt kvalificerede, har gode ledere og brænder for det, vi laver. Men intet af dette kan bruges til noget, hvis vi ikke har energien til at arbejde. Og det gælder uanset om vi er ledere, lønmodtagere, selvstændige eller ledige, der arbejder på at få et arbejde. I forhold til energien, er det kroppen, der er boss. Det ved vi sådan set godt, men vi vil hellere lytte til vores egne (og chefens) dumme tanker, der skal ignorere behovet for energi – og dermed snyde os til en bedre arbejdsindsats med dårlige undskyldninger.

I det følgende tager jeg udgangspunkt i tre emner, hvor jeg oplever, at der vil være konflikter, hvis det var kroppen, der skulle bestemme over dagligdagen. Det skal lige siges, at det til tider specifikt vil være hjernen, det handler om, men da hjernen jo er en del af kroppen, skelner jeg generelt ikke mellem de to.

Arbejdsrytme

Mange har en tendens til at betragte dagens arbejde som et marathonløb. Hele dagen er én lang, konstant anstrengelse frem mod målet, hvor gevinsten venter: Så kan vi nemlig slappe af og lade op til næste dags marathonløb. Men det er svært at lade op, for man kan være så træt og energiforladt, at en egentlig opladning aldrig starter. Der er jo også en masse i privatlivet, der skal ordnes. I weekenden får kroppen og hjernen så mere ro, men freden slutter brat, da det søndag eftermiddag går op for os, at nu skal der igen snart løbes marathon.

Hvis din krop var din chef, ville den beordre dig til betragte dagen som en række 100, 400 og 800 meter løb i stedet for en marathon. Den vil bede dig om at arbejde intenst og koncentreret med en opgave, hvorefter du så skal have mulighed for at genoplade. Nogle eksperter, deriblandt Tony Schwartz som står bag den amerikanske virksomhed ”The Energy project”, mener, at det optimale er at arbejde op til 90 minutter, hvorefter man skal slappe af, bevæge sig og gerne indtage noget sundt. Derefter kan man tage den næste korte distance. Når dagen er omme, vil man føle et helt andet energinivaeu, end hvis man arbejder i marathon-stræk.

Eftermiddagskrisen

Drikker du kaffe om eftermiddagen og / eller indtager noget sukkerholdigt? Så er du bestemt ikke alene. Energinivauet falder stort set hver dag, når vi når mellem 14.30 og 16.00. Tidspunktet varierer fra person til person, men krisen er der for stort set alle. Dialogen mellem dig og din krop er, at din krop beder dig om at sove, for det er den bygget til, men du lytter ikke og bestikker den med noget, der kortvarigt får energiniveauet op. Og det lever tankstationerne blandt andet rigtig godt af, for det kan være svært at gå forbi en chokoladeskildpadde eller de store monstre af nogle kaffemaskiner, der efterhånden står på enhver tankstation.

Hvis din krop var din chef, ville den bede dig om at løse søvnbehovet ved… surprise… at sove! Det er mig en meget en meget stor gåde, at det er så gennemgående videnskabeligt bevist, hvor gavnligt en powernap er for energiniveauet og produktivitet, men alligevel er det et absolut fåtal af steder, hvor det er en del af hverdagen. Her skal der for alvor en kulturændring til, hvor det er accepteret og respekteret at få 15-25 minutters søvn (ikke mere end 30 minutter, da du så falder i dyb søvn og har svært ved at vågne).

Boldene i luften

Ethvert stillingsopslag med respekt for sig selv indeholder noget i retningen af, at ”du skal være god til at holde mange bolde i luften og multitaske”. Og vi forsøger. Vi forsøger rigtig meget. Hele dagen er præget af, at vi laver flere ting på én gang. Telefonerne er åbne, mailprogrammet er åbent, talestrømmen til kollegerne er åben. Alt er så åbent, at butikskæden 7-11 spørger efter, hvordan man kan have så meget åbent. Det er ganske enkelt dumt, for multitasking som begreb er en myte. Vores hjerne KAN IKKE multitaske. Den ene hjerne kan så være bedre til at skifte mellem forskellige opgaver end andre, men så slutter det også. Konsekvensen er, at vi stresser  og løser arbejdsopgaverne dårligere.

Hvis din krop var din chef, vil den bede dig om at slå forstyrrelserne fra, så den kan få mulighed for at arbejde med den enkelte opgave. Langt de fleste af os, kan sagtens få en hverdag til at fungere, hvis vi fx tjekker mail om morgenen og en gang om eftermiddagen. Hjernen hader at have en hel dag, hvor man bruger længere tid på at huske, hvor det nu var, man kom fra, end på at komme i dybden med noget og opleve glæden ved resultater.

Alt dette er selvfølgelig lettere skrevet og sagt end gjort. Men decideret svært burde det jo ikke være. Det handler sådan set bare om at blive en god medarbejder for sin egen krop. Og vi bør alle blive det, for kroppen kan sagtens både forfremme, belønne, straffe og fyre dig. Når du bliver ven med den, øger du endda også muligheden for, at du gennem bedre resultater faktisk også oplever en belønning på bankkontoen.

Kommentarer

Helle Alsted siger:
27. May, 2011 at 13:20

Godt, at du sætter fokus på dette problem, for der er alt for mange, der ikke lytter til signalerne og bare kører på i højt gear. Selv for dem, der hører signalerne er der lang vej til, at de faktisk gør, hvad kroppen og hjernen har behov for, idet det for mange synes nemmere at tage en pille, eller indtage noget mere energi end at se indad og ændre på noget i vores måde at leve på. Men det holder ikke i længden!

I forhold til at lytte til eftermiddagskrisen, er en powernap en god ting. Men jeg kan bestemt også anbefale, at man anvender meditation til at nulstille og blive klar til næste heat. Det er videnskabeligt bevist, at hvis man mediterer hver dag, vil man have større modstandskraft overfor overbelastninger og stress, så hvorfor ikke forsøge sig med dette.
Det er utroligt, hvad 7 minutter kan gøre for din hjerne, og til dette kan du for eksempel anvende Heart Math, der er et apparat, der kan måle, om din meditation er “rigtig”, så du skaber den indre ro, du har behov for. Jeg kan varmt anbefale virksomheder at anvende denne teknik til at få sundere medarbejdere.

Held og lykke med at leve et liv i overensstemmelse med, hvad der er sundt for din krop og hjerne.
Mvh stressrådgiver Helle Alsted

Skriv en kommentar