Krisen behøver ikke at slukke ildsjælene

I fredagsudgaven af Børsen d. 4. november tager cand.psyk Signe Groth-Brodersen fat på en særdeles aktuel og spændende problemstilling: Hvad betyder det for ledelse, at krisen kradser? Det betyder selvfølgelig, at man som leder i de fleste tilfælde ikke kan motivere medarbejderne med ekstra penge i lønsækken, hvis de gør deres arbejde ekstra godt.

Hun skriver også, at mange ledere nu vil slappe mere af, for medarbejderne vil tolerere meget mere, inden de forlader jobbet, fordi det ikke længere er så let at skifte job. Som leder kan man derfor stille større krav og kontrollere mere, for medarbejderne kan sådan set bare få at vide, at hvis de ikke kan lide lugten i bageriet, kan de jo bare smutte. Og det vil de naturligvis ikke i dårlige tider.

Problemet er, at mange brancher har investeret kraftigt i at gøre medarbejdere mere selvstændige, proaktive og optagede af fagpersonlig udvikling. Derfor vil det ikke virke, at vende tilbage til en gammel betragtning om, at medarbejderen er en lønslave.

Hvad vil ildsjæle have på jobbet?

Nu beskæftiger jeg mig hovedsageligt med ildsjæle og ledelse af dem. I den forbindelse synes jeg, at det er interessant at se på, hvad der betyder noget for ildsjælene i forhold til deres arbejdsliv. I undersøgelsen ”Hvad brænder danskerne for?” har jeg blandt andet spurgt om, hvad der får svareren til at brænde for sit arbejde. Hvis vi tager de svarere, der ser sig selv som ildsjæle, er top 5:

  • 1: At jeg gør en forskel
  • 2: At jeg kan se meningen med det, jeg laver
  • 3: At jeg kan sætte mit præg på det, jeg laver
  • 4: Udfordringer
  • 5: Succesoplevelser

    Det er også værd at nævne, at ”en god løn” ligger på en 12. plads.

    Kilde: Hvad brænder danskerne for 2011

    Jeg finder det højst interessant, at alle punkterne på top 5 ikke handler om at give medarbejderen mere i løn, firmabil eller mere frugt og fairtrade kaffe. En økonomisk krise behøver derfor ikke direkte at påvirke medarbejderens engagement eller lederens mulighed for at vække det. Det handler ganske enkelt ikke om økonomi.

    Hvad vil medarbejdere generelt have?

    Jeg mener, at den bedste bog om ledelse er Warren Bennis’ ”Managing people is like hearding cats”. Han skriver blandt andet om fire ting, som man vil have på sit arbejde. Det stemmer i øvrigt meget overens med ovenstående top 5. Ifølge Warren Bennis vil medarbejdere have:

    • Formål
    • Tillid
    • Optimisme
    • Handling og resultater

    Igen ser vi, at man som leder ikke er afhængig af økonomi, når man skal have medarbejdere ud af krisen – og når medarbejderne skal føre virksomheden ud af krisen.

    Nedskærings-blindhed

    I en tid, hvor alle taler om økonomi, handler det således om ikke at tro, at økonomien kun kan rettes op ved hjælp af flere penge – det er jo netop penge, der ikke er. Men desværre vil mange ledere komme til at stirre sig blinde på at skære i omkostninger og forklare og stress over disse nedskæringer.

    Problemet er ikke nedskæringerne, men når man glemmer, at ildsjælene faktisk slet ikke er så optagede at pengene. Så det er faktisk ikke krisen i sig selv, der slukker ildsjælene, men i stedet den manglende forståelse af ildsjæle og håndteringen af selve krisen, der kommer til at koste på ildsjæle-kontoen.

    Lederen skal…

    Det bedste en leder kan gøre i krisetid er at tage udfordringen op. Store ledere skabes under kriser, og de udmærker sig ved at inspirere medarbejderne til at brænde igennem, fordi de faktisk gerne vil – og ikke fordi der ryger flere kroner ind på kontoen.

    Medarbejderen skal..

    Men medarbejderne har (som altid) også en forpligtelse til at holde ilden kørende. Midt i krisesnakken kan vi gå i overlevelses-tilstand og frygte for maden i morgen, hvilket får os til at pege fingre og skubbe med albuerne. Begge dele kommer der sjældent vækst ud af. I stedet skal medarbejdere fokusere på det, der får dem til at brænde – uanset om det er fra den nævnte top 5, de fire bullets eller noget helt andet.  For oftest har det netop ikke noget med pengene at gøre.

    Lær af frivilligsektoren

    Den tidligere bestyrelsesformand for den amerikanske møbelproducent Herman Miller, Max DePree, skriver i bogen ”Leadership is an art”:

    De bedste ansatte i organisationer er som frivillige. De vælger at arbejde et sted af grunde, der er mindre konkrete end løn og position. Det kan være et fælles engagement for bestemte ideer, sager, værdier eller mål. (Min oversættelse).

    Da jeg som nævnt beskæftiger mig meget med ildsjæle, har jeg ofte blikket rettet mod den frivillige sektor. Her er der tusindevis af ledere, der aldrig har haft en lønpose at friste ”medarbejderne” med. Alligevel har de altid kunnet skabe engagement, udvikling og resultater.

    Dermed mener jeg ikke, at frivillige ledere altid gør det godt, og at virksomhedsledere kun forstår at bruge penge som gulerod. Men jeg mener bestemt, at vi i en tid med færre penge skal blive endnu bedre til at brænde for det, vi laver, baseret på lysten til at få mening og gøre en forskel.

    For det er alligevel det, vi vil. Krise eller ej.

    Skriv en kommentar