Kvinder snakker og snakker!

- Heldigvis

Luna Hvid er værd at skrive og læse om, fordi hun er en ildsjæl, der har gjort det at give til en succesfuld virksomhed. Hendes historie er en inspiration til, at du kan gøre det samme.

Innovation midt i tragedien

Luna var ved at være færdig med sin uddannelse på designskolen Teko i Herning. Hun vidste ikke helt, hvad hendes første skridt i karrieren skulle være og var i gang med at skulle skrive sin første ansøgning. Men hun fik den aldrig skrevet og ni år efter, har hun stadig ikke skrevet den.

En tragedie ramte hendes nærmeste familie ganske som den rammer så forfærdeligt mange andre. Hendes svigermor fik kræft. Da hun mistede håret som følge af kemoterapien beklagede hun sig til Luna. Der fandtes ikke en behagelig, praktisk og stilfuld hovedbeklædning. Som kvinde med hårtab er et af de største ønsker, at man kan gå ganske normalt på gaden igen uden at være ”hende med kræft”, men netop den kvinde, man altid har været.

Det er indflydelsen, der tæller

Luna kunne ikke kurere svigermoderens kræft eller hjælpe med mange af de problemer, der følger. Men Luna var uddannet designer. Derfor gik hun i gang med at skabe den hovedbeklædning, som alle kvinder med hårtab drømmer om.

Det lykkedes og svigermoderen blev i sin landsby kendt som den lokale Karen Blixen på grund af sin stilfulde hovedbeklædning. Det var aldrig meningen, at det skulle udvikle sig yderligere som en forretning, men det gjorde det. For svigermoderen tilbragte en del til på sygehusets venteværelse sammen med andre kvinder, og så skete der det uundgåelige: Kvinder snakker… og snakker.

Det gik op for Luna, at kvinder over hele verden mangler hendes behagelige, økologiske, stilfulde og praktiske hovedbeklædning, som hun sælger i sin virksomhed “Luna Headwear”. Det har blandt andet ført hende til Manhatten, hvor de var fulde af begejstring. Hun var dog ikke klar til at klare den store efterspørgsel, men det er hun kommet efter.

Lunas succes og ildsjæleformlen

Lunas opskrift på succes er meget lig opskriften på at være en ildsjæl (At give + entusiasme + kald).

Hendes udgangspunkt er at give noget til andre. For nogle er det måske bare en hue, men for hendes kunder er det en adgang til at kunne gå på gaden som et normalt menneske i en meget svær tid.

For det andet er hun meget entusiastisk omkring sin virksomhed. Hendes entusiasme smitter af på de andre kvinder, og der er der fordi de snakker om hende og dermed markedsfører hendes produkter.

Endelig har Luna også fundet et kald. Hun er begyndt at tænke i, hvordan hun kan hjælpe kræftramte kvinder på mange andre måder, og hun kunne ikke forestille sig at lave andet.

Lær af Luna

Der er især tre ting, som er inspirerende ved Luna.

1) Hun gjorde sin indflydelse gældende. Hun kunne have sat alle kræfter ind i at være frustreret over svigermoderens kræft, men i stedet fokuserede hun på, hvad hun selv kunne gøre, og på den måde hjalp hun sin svigermor, masser af andre kvinder og sig selv. Det er kendetegnet på at være proaktiv frem for reaktiv.

2) Luna viser, at det at have en virksomhed sagtens kan kombineres med at gøre en forskel og hjælpe andre mennesker.

3) Luna kan sælge sine produkter uden at vide alt om moderne markedsføring, og dermed kan du også. Mens alle går og taler om sociale medier, Google Adwords og søgemaskineoptimering, har Luna investeret i et klistermærke til sin lyserøde Fiat 500 og ellers ladet kvinder tale med hinanden.

Jeg hørte Luna fortælle sin historie til messen ”Iværk og Vækst 2010”, og jeg vidste med det samme, at hendes historie skal ud, og da jeg har denne hjemmeside og holder foredrag, kan jeg således gøre min indflydelse gældende på den måde.

Du kan i øvrigt besøge Lunas Hvids hjemmeside her.

Skriv en kommentar