Radio24Syv – Radio med noget på hjerte

Jeg kører meget i bil, og da jeg ikke er den store fan af at spilde tid, prøver jeg at få det bedste ud af de mange timer i kabinen på de fire hjul. Derfor er det helt oplagt for mig at lytte til radioudsendelser, der på en eller anden måde lærer mig noget eller inspirerer til nye tanker og meninger.

Den sorte dag

Det var derfor en særdeles sort dag for mig, da DRs P1 d. 1. november valgte at nedlægge programmet Vita, der hver dag satte en halv time af til at fordybe sig i en ildsjæl. Min første tanke var, at det nu var farvel til radiomediet for mig. Men så besluttede jeg mig for at give den nye, licensfinansierede Radio24Syv en chance, og det har jeg ikke fortrudt.

Den objektive, traditionelle vært er væk

Jeg lytter hovedsageligt til de mange programmer, som er bygget op omkring et koncept, værten selv har været med til at skabe. Det er en lang række karismatiske værter, såsom Søren Fauli, Torben Steno og Jarl Cordua, Iben Maria Zeuthen, Mette Bom og Nanna Kalinka Bjerke, Simon Kvamm, Knud Romer og ikke mindst Anders Kanberg, der er vært på det måske bedste program for mig, nemlig “De 6 hatte”, hvor et ekspertpanel bruger en særlig innovationsmetode til at give sparring til en dansk iværksætter.

Det attraktive ved koncepterne er, at det ofte er værten selv, der har noget på hjerte, og ikke værten, der skal interviewe én, der har noget på hjerte. Det giver meget levende radio, der ikke tales ned til lytteren.

Ofte, mener jeg, at radiojournalister overforklarer alt i et program for sæt nu, at den laveste fællesnævner ikke forstår det, der bliver talt om. Eller at man lige skal sparke en kæk bemærkning ind, for “nu bliver det måske kedeligt”. Det giver også et andet forhold til gæsterne, da de ofte er i studiet, netop fordi værten brænder for at tale med dem, og ikke fordi en researcher har sat dem på. Værterne er ikke bange for, at det bliver kedeligt, og netop derfor bliver det aldrig kedeligt.

Tidspresset er væk

Når der ikke hele tiden skal stilles om til reklamer eller spilles en playliste, som er bestemt fra centralt hold, er der meget bedre tid til at komme i dybden. Jeg husker særligt et program, hvor en lytter ringede ind til Søren Fauli og startede med at sige: “Jeg skal nok gøre det kort…”, hvorefter Fauli svarede: “Det behøver du da ikke. Bare tag dig tid”. Det fik mig til at tænke på, hvornår jeg sidst har hørt i et dansk medie, at der var god tid. Fx ser man vel aldrig en nyhedsudsendelse eller et debatprogram, hvor der ikke konstant skal hentydes tid, at “nu har vi ikke så meget tid”. Jamen, hvis man ikke har tid, hvad så med at få fat på mere af den?

Tidspresset gør, at man som seer eller lytter konstant kastes fra emne til emne, uden at man egentligt synes, at man er blevet klogere. Man er bare blevet bekræftet i, hvem der er for, og hvem der er imod. Sådan er det sjældent på Radio24Syv.

Nye verdener åbner sig

Kender du det, at når der bare er tid nok til at sætte ind i noget, så bliver stort set alt spændende? Jeg hører mindst et foredrag om ugen, og ofte tænker jeg inden, at emnet ikke interesserer mig synderligt, men så snart der gået mere end de sædvanlige to minutter, de traditionelle medier har plads til, begynder det nye at interessere én. Sådan har jeg det med især tre programmer på radiokanalen, (og det kunne sikkert også være andre programmer, som jeg endnu ikke har lyttet til).

Eksempel 1: Millionærklubben

Det er for det første “Millionærklubben”, hvor nogle sindssygt karismatiske aktiespekulanter kæmper om at få flest penge, mens de guider os igennem den finansielle verdens udvikling. Den ene er den langsigtede Lau Svenssen, der ved alt om alle i alle virksomheder og den anden er den kortsigtede daytrader Søren Adelvard, som er helt ligeglad med virkeligheden bag tallene – han vil bare tjene penge med ordsproget: ”Isen skal ikke være i maven, den skal op i drinken”. Det er, overraskende nok, meget medrivende, selvom jeg nok aldrig kommer til at investere i aktier.

Eksempel 2: Iben og Mødregruppen

For det andet gælder det programmet “Iben og Mødregruppen”, hvor Iben Maria Zeuthen sammen med nogle gæster og lytterne debatterer større emner, som måske ikke har nyhedsværdi, men som fylder meget i vores liv. Det kan fx være emner som Online-livet eller stress. I forbindelse med sidstnævnte emne, har jeg sjældent oplevet, at radio kunne være så levende.

En dag blev der diskuteret stress, og hvordan mange kvinder presser sig selv for meget i forhold til at være perfekte i karrieren, i familien og alle andre steder, hvilket gør mange stressede og deprimerede. I slutningen af udsendelsen brød den (fantastiske!) arbejdsløse arkæolog, Duddi, sammen, fordi hun ganske enkelt blev så påvirket af den situation, som mange beskrev. Og der kan man virkeligt mærke radioen komme helt ud af højtalerne og ind i kroppen!

Eksempel 3: Bom og Bjerke

Det tredje og sidste eksempel er det hverdagsfeministiske program “Bom og Bjerke” med Mette Bom og Nanna Kalinka Bjerke. Jeg ville nok tidligere have forsvoret, at meget få sekunder af mit liv skulle bruges på hverdagsfeminisme, men ikke desto mindre har jeg nu brugt mange timer på det.

Jeg er meget grebet af, hvordan de kan analysere mange dele af samfundet og livet i det gennem et feministisk perspektiv, for det går op for én, hvor meget det maskuline perspektiv fylder i dagligdagen, og at nogle ting måske er mere nuancerede en først forventet.

Tak til Brügger og Berthelsen

Netop fordi alt er mere nuanceret end overfladen viser, hylder jeg den nye radiokanal, der tager sig tid til indholdet, så de dermed også tager sig tid til lytteren. Desværre for kanalen har de meget få lyttere indtil videre, men hvis du ikke er sprunget på vognen endnu, kan jeg kun anbefale dig at komme i gang. Alle udsendelser kan hentes gratis som podcast, så du kan høre dem, når du selv har tid.

Jeg havde forventet meget af direktørerne Mads Brügger og Mikael Berthelsen, men indtil videre har de bestemt overgået dem. Tak for masser af radio med noget på hjerte!

Skriv en kommentar