Sådan får du mere indflydelse

Jeg vil gerne fortælle dig om en væsentlig forudsætning for, at du kan få mere af det, du gerne vil have i livet.

Men først vil jeg gerne gøre dig opmærksom på to meget vigtige kendsgerninger: Der står ikke en masse mennesker uden for din dør og venter på at give dig det, du gerne vil have. Du får det heller ikke ved at gå og håbe på at få det. Alligevel er der mange, der tror, at det forholder sig sådan.

Interesse vs. inflydelse

Problemet for ventende og håbende mennesker er, at de lever i deres interessesfære. Det er en boble, der udgøres af alt det, vi gerne vil opnå. Alt det, der er i vores interesse: Et godt liv, velopdragne unger, mening, bæredygtig økonomi, sundhed, en ny violin eller hvad det nu kan være.

Der er ikke noget galt med denne boble. Vi har den alle, men nogle tror, at det er nok at interessere sig for det. Og de kan stå og se på, at andre rent faktisk opnår disse ting.

De andre er de mennesker, der har mere fokus på deres indflydelsessfære. Det er en boble indeni interessesfæren. Den handler om at have prioritere de ting, man har indflydelse på – og gøre brug af indflydelsen. Det får langsomt boblen til at vokse og således opnår man de ting, der er i interessesfæren. Men hvordan får man så større indflydelse? Du skal ganske enkelt blive en bedre sælger.

Lær at sælge

Uha. Salg. Det er det, vi ikke kan lide at gøre. Faktisk har amerikanske forsikringsvirksomheder investereret millioner og millioner af dollars i at finde ud af, hvordan man kan motivere mennesker, der skal sælge. For det er så hårdt at skulle belemre folk med fantastiske tilbud og i 99% af tilfældene få et nej.

Men nu er udfordringen for dig, at du skal lære at sælge, hvis du gerne vil have mere indflydelse. Tør du læse videre?

En anden type salg end den kendte

Vi hader at sælge, fordi vi forbinder det med telefonsælgere, gadesælgere og de, der har en ”special price for you, my friend”. De sælger ganske rigtigt også, men der er flere måder at gøre det på, og flere tilgange til at gøre det. For den gode nyhed er, at jeg taler om en helt anden former for salg. Nemlig salg som hjælp.

Inden du sælger

Skift perspektiv: Alle sælger!

Inden vi går videre, skal det lige gøres klart, at du allerede er sælger på fuld tid. Måske skulle du sælge til dine børn i morges, at de skulle tage mindre sukker på deres havregryn. Måske skulle du sælge til kollegaen, at du gerne vil have en bestemt del af den opgave, I skal samarbejde om. Måske skulle du sælge til nogle forældre, at de skal vaske trøjer til weekendens fodboldkamp eller sælge til en ven, at du hellere vil på en anden restaurant end den, han foreslår.

Hvis du slet ikke sælger noget i løbet af en dag, er du i en situation, hvor du 100% tilpasser dig andres menneskers vilje og ikke anerkender dig selv som menneske. Så er du indflydelsesmæssigt set en slave.

Sælg først og fremmest til dig selv

I første omgang skal du altid sælge til dig selv. Hvis du fx gerne vil opnå mere fritid, er det vigtigt, at du selv er helt solgt på idéen. Der må ikke være nogen lille stemme i dit hoved, der siger, at du ikke fortjener det. Hvis du ikke kan overbevise dig selv om det, så får du aldrig overbevist andre om det.

Kan du ikke sælge til dig selv, så er det måske i virkeligheden slet ikke et oprigtigt ønske, du har. Du skal kort sagt selv tro på det. Tænk, hvis du sad i en situation, hvor du bogstaveligt talt skulle sælge en sneskovl til andre, og du vidste, at den knækkker, så snart man tager den i brug. Hvor fedt ville det lige være? Og hvor mange vil du få solgt?

Selve salget

Inden vi går videre vil jeg lige påpege, at jeg betragter de som en selvfølgelig, at du har et ”ordentligt” produkt. Jeg går ikke udfra, at du vil overtale andre til at gøre noget, de slet ikke har lyst til, eller at du har et produkt som er etisk uforsvarligt. Så er det på plads…

Skift perspektiv: At sælge er at hjælpe

Den amerikanske foredragsguru, Zig Ziglar, har sagt: ”Du kan opnå alt i livet, hvis du bare hjælper nok mennesker med at opnå det, de gerne vil opnå i livet.” I stort set alle tilfælde, hvor du gerne vil have mere indflydelse og sælge, kan du helt glemme selve salget og i stedet fokusere på at hjælpe.

Er du ejendomsmægler, skal du hjælpe en familie med at skabe tryghed i jagten på rammerne om deres liv. Er du bager, skal du måske hjælpe kunderne med at få den hyggeligste start på morgenen. Er du medarbejder, skal du hjælpe din chef med at være en god chef og få det optimale ud af dig som medarbejder.

I min undersøgelse ”Hvad brænder danskerne for”, viser det sig, at det vigtigste punkt i forhold til at få mening i livet er, at man giver noget til andre mennesker. Og det er det, du kan gøre, når du sælger.

Det bedste tip: At sælge er at lytte

Mange tror fejlagtigt, at den bedste måde at sælge på er at tale løs og på alle måder argumentere for sit salg. Det kan fx være, at du er ude for at netværke og dermed sælge dig selv til en mulig fremtidig samarbejdspartner eller chef. I stedet for at tale løs om alle dine fortræffeligheder og velforberedte elevatortaler, så gør dig selv den tjeneste at lytte først, så du kan målrette dit ”salg”:

Hvad er den næste vigtigte beslutning, den anden skal træffe? Hvordan hjælper vedkommende andre? Hvad har han / hun brug for for at komme videre? Hvilke egenskaber skulle du have, hvis du skulle kunne hjælpe vedkommende med det, der er brug for?

Når du har fået svar på disse eller lignende spørgsmål, SÅ kan du begynde med at tale, for nu har du en samtalepartner, der gerne vil lytte til det, du har at sige. Du har nemlig gjort dig den fantastiske forberedelse, at du nu ved, hvor din indflydelsessfære er i forhold til den anden person.

Den kan selvfølgelig også være, at du finder ud af, at du på ingen måde kan hjælpe den anden, og så er det jo også rart at vide det, så du ikke prøver på alle mulige måder at gennemføre et meningsløst salg, og ikke kan forstå, hvorfor dine flotte taler ikke virker.

Sådan har det hjulpet mig

I forhold til min egen verden, hvor jeg jo sælger foredrag, giver det mig rigtig meget mening at lytte. I starten troede jeg, at jeg skulle plapre løs til et kundemøde. Det var jo min opgave at fortælle vidt og bredt om alle de ting, jeg kunne inspirere andre med. De skulle jo nødigt tro, at jeg ikke var forberedt.

Men denne taktik gjorde ofte, at jeg skød i blinde. Det kunne sagtens være, at jeg så fik solgt et foredrag alligevel, men når jeg så stod foran forsamlingen, anede jeg ikke, hvad foredragskøberen egentligt ville have, jeg skulle give til forsamlingen. Det er nu gået godt alligevel, men det har nok været mere held end forstand, og det var ikke lige så givende for mig at holde selve foredraget, som det er nu.

Nu tager jeg mig først og fremmest god tid til at lytte og stille spørgsmål, når jeg mødes med en mulig kunde. Det giver ro og gensidig tillid blandt begge parter, for vi har begge haft størst mulig indflydelse på det, der skal ske. Faktisk har jeg også prøvet at sige til kunder, at jeg kendte en anden foredragsholder, der bedre kunne hjælpe dem med deres udfordringer. Det giver tillid, som helt sikkert giver indflydelse en anden gang.

Opsummering

Det var en masse ord, og for at du kan huske det bedre, vil jeg her opstille pointerne:

  • Fokusér på indflydelse – ikke interesse
  • Tænk på, at du har solgt hele dit liv
  • Sælg først og fremmest til dig selv
  • Fokusér på at hjælpe i stedet for at sælge
  • Lyt, så du kan målrette dit salg og få den ønskede indflydelse

Kommentarer

Tweets that mention Sådan får du mere indflydelse | Ildsjæl -- Topsy.com siger:
5. February, 2011 at 21:05

[…] This post was mentioned on Twitter by Thor Brønsvig, Tommy Krabbe. Tommy Krabbe said: Var det noget med mere indflydelse? Værsgo :-) http://ildsjael.dk/sadan-far-du-mere-indflydelse […]

Skriv en kommentar