Sådan undgår du at brænde ud

Jeg bruger rigtig meget tid og energi på at få andre mennesker til at brænde for det, de laver – uanset om det er i arbejdslivet, foreningslivet eller privatlivet.

Men en forudsætning for at kunne blive ved med at brænde er, at man ikke brænder ud. Det er en evig udfordring, som skal tages meget alvorligt af alle ildsjæle, for en udbrændt ildsjæl gør ingen forskel.

Du kan bruge disse råd løbende til at sikre dig, at du har energi og overskud. Men du kan især også bruge dem, hvi s du oplever, at hverdagen begynder at blive tung, og du oplever en søndagsdepression over at skulle på arbejde mandag morgen.

Jeg er ikke specielt vidende på det fysiske område, men jeg ved så meget, at fysisk sundhed og velvære er en afgørende parameter for ikke at brænde ud. Det kan du blandt andet læse om på Helle Alsteds hjemmeside (og i Ildsjælenes bog). I stedet vil jeg gå til de ti råd.

Nr 1: Fokuser på, hvad du kan gøre

I mange situationer sætter vi ubevidst os selv i en rolle, hvor vi overlader alt initiativ og kraft til vores omgivelser.  Det kan være, at vi sidder og venter på, at chefen skal motivere os, eller at kollegerne skal holde op med at gøre alt det, der belaster hverdagen. Men hvis vi i stedet fokuserer på, hvad vi selv kan gøre i situationen, begynder vi at tage ejerskab og skabe nye muligheder. Andre kan jo ikke vide, hvad du tænker. Og der er altid et eller andet, man kan gøre, som er bedre end intet at gøre.

Nr. 2: Kend dit behov i stedet for at styre din lyst

Ofte forveksler vi det, vi har lyst til med det, vi har behov for. Det kan være, at du har lyst til at flyve til Barcelona i en weekend, men dit egentlige behov er at komme til bunds i nogle opgaver, der ligger og fylder, så du aldrig kan slappe af. Det gode er, at når du indser dine behov for fx anerkendelse, afslapning, udfordringer, at gøre en forskel osv. så får du måske lyst til noget andet, der så kan både mætte din lyst og udfylde dit behov.

Nr. 3: Fokuser på optimisme – husk realisme

En optimistisk tilgang til verden behøver ikke at betyde, at du altid skal være lalleglad i låget. Optimisme betyder, hvordan du forklarer gode og dårlige begivenheder for dig selv. Sker der noget godt, skal du tænke, at:

  • Det sikkert bliver ved med at være sådan
  • Det kommer til at brede sig til andre områder
  • Du er selv årsagen til det

Sker der noget dårligt, skal du forsøge at tænke:

  • Det sker ikke igen
  • Det var et isoleret tilfælde og det breder sig ikke til andre områder
  • Det var ikke din skyld

Det betyder ikke, at du skal fornægte virkeligheden. Men vores hjerne er skruet sådan sammen, at den helst vil have en pessimistisk tilgang, da det var en stor fordel i stenalderens daglige farer. Men nu lever vi ikke i stenalderen længere, så du skal give din pessimistiske hjerne kamp til stregen, og det gør du gennem optimisme.

Nr. 4: Meld ud!

Af en eller anden grund kan vi gå rundt med den overbevisning, at andre kan læse vores tanker. Vi  giver små hints her og der, for så må andre da kunne gætte, at vi har brug for noget. Men det kan de ikke! Små hints risikerer bare at forvirre dine omgivelser. Det letteste og bedste er altid at melde klart ud.

Nr. 5: Hold dig til givende mennesker

Hvis du er ved at brænde ud, så er du et let offer for de mennesker, som bare suger energien ud af andre. I stedet for at tage en kamp med dem eller bare sidde hos dem og tænke sig væk – så HOLD dig væk. Der er andre mennesker, som af en eller anden grund er gode til at skabe energi og motivation hos andre. Du kan læse mere om dette i mit blogindlæg: Svømmer du blandt delfiner eller hajer?

Nr. 6: Giv

Når vi selv er i en situation, hvor vi mangler noget og er ved at brænde ud, kan det virke paradoksalt at skulle give noget til andre. Men uanset din sitation så kan du altid give noget til andre. Det kan være penge, tid, netværk, ressorucer eller god gammeldags anerkendelse. Verden er så fabelagtigt indrettet, at du kan give uden at miste noget – og endda få en masse tilbage.

Nr. 7: Sæt stolthed i pauser, ferier og weekender

Nogle virksomheder og foreninger skaber en performerkultur, hvor man misforstår vigtigheden af at samle kræfter. Man taler om ferie, som noget man helst ikke vil holde, da man jo brænder så meget for sit arbejde. Man dropper frokostpausen og signalerer til andre, at man er ”åh så vigtig”, at travlhed er føde nok for mig. Drop det og fortæl i stedet om, at du rent faktisk glæder dig til at slappe af, så du kan give den en skalle efterfølgende.

Nr. 8: Vær tro mod dine værdier

På kort sigt kan man sagtens gøre noget, man dybest set ikke står inde for. Vi kan godt sluge nogle moralske kameler, for der skal jo også brød på bordet. Men på lang sigt ødelægger du dig selv, hvis du hele tiden skal bruge energi på at tage dig sammen til at gøre noget, som du personligt ikke kan stå inde for.

Nr. 9: Vær glad for resultater

Nogle gange har vi en uheldig tendens til at fokusere på det, vi ikke har nået i stedet for det, vi har nået. Det får os til at presse os selv endnu hårdere, for der er altid en endnu større forskel, man kan gøre. Men stop op og skriv ned, hvad du rent faktisk har gjort, nået og udført. Og giv dig så et klap på skulderen, køb en kage eller fortæl andre om det med stolthed. Og fortsæt så i et roligt og behageligt tempo.

Nr. 10: Sæt grænser

Ingen mennesker kan holde til alt, og vi har alle nogle helt naturlige begrænsninger. Du skal kende dig selv godt nok til at vide, hvor meget du kan arbejde, hvor mange penge og hvor meget energi, du kan lægge i det at gøre en forskel. Det er en evig udfordring at finde ud af, hvor ens grænser helt præcis er, men de er nødvendige at kende og melde ud til omgivelserne. Ellers skubber du lige så stille dig selv ud over en klippekant.

Skriv en kommentar